Translate! | Prenumerera! | Kontrollpanel | Logga in 
 

Step up your game

| 2018-10-29 kl 20:40 (2018-10-29, 20:40 GMT +1) | 0

Gamification. Har känt till begreppet rätt länge och är lite nyfiken på det. Så när Jusek bjöd in till frukostseminarium var jag inte sen att boka mig.

Det jag hört tidigare har mer varit likriktat och jag har känt att det där driver inte mig alls. Det Frida berättade var superinspirerande – vi är olika och därför är det olika typer av gamifiering som triggar oss. Vill man läsa mer så finns det en bra engelsk sida. Jag har ju funderat en hel del kring detta och pokémon go där det verkligen blir ”på riktigt”.

Varför Gamification? Det blir visuellt, tydligt, interaktivt/medskapande och lekfullt.

Hur pratar man kompetens om 10 år? Kanske mer likt de spelkort som finns än de urtrista mallar som finns idag?

Mänskliga drivkrafter och gamification:

  1. Epic mening and calling: Känslan att vara utvald, och arbeta för ett högre syfte.
  2. Development and Accomplishment: Drivkraften att se sina framsteg och utveckla sina förmågor.
  3. Empowerment of Creativity and Feedback: Möjlighet att använda sin kreativitet och få relevant feedback på resultatet.
  4. Ownership and Possession: Det är större sannolikhet att vi bryr oss om något som vi varit med om att utforma och investerat mycket tid i.
  5. Social Influence and Relatedness: Vilja att tillhöra en grupp och betyda något för andra människor.
  6. Scarcity and Impatience: Om något är exklusivt och svårt att få tag på är det värt mer för oss.
  7. Unpredictability and Curiosity: Vi drivs av nyfikenhet och vill gärna ha ett visst mått av oförutsägbarhet i tillvaron.
  8. Loss and Avoidance: Rädslan att missa något om vi inte är på rätt plats vid rätt tillfälle.

White Hat/Black Hat – gamification.

Trigger – morot, piska, nyfikenhet?

Flow, hot, snabba belöningar.

Känn din målgrupp!

Motiverad eller manipulerad? What’s in it for me?

Grunden för detta: Vilket beteende vill jag förstärka?

Det finns lite olika kategoriseringar kring speltyper. Finns test här.

  • Bartle: Killers, Achievers, Socializers, Explorers

 

  • Players: Points, prizes, leaderboards (tävling, utmaning, belöning)
  • Free spirits: Creativity tools, easter eggs, customization (överraskning, inspiration, engagemang)
  • Achievers: Challenge, levels/progression, learning (förbättra, imponera, uppnå)
  • Socializers: Teams/guilds, social pressure, chat/comments (samarbete, social interaktion)
  • Disruptors: Voting, innovation platform, anonymity (förändra, förstöra, innovera)
  • Philanthropists: Altruistic purpose, gifting/sharing, knowledge sharing (meningsfullhet, välgörenhet, engagemang)

Hon jobbar med en mässa, GamifyUs, som jag blev riktigt sugen att gå på… det där problemet med att så mycket är roligt.



Kommentera