Slumpad post: Sommarfest
Translate! | Prenumerera! | Kontrollpanel | Logga in 
 

Elcykel

| 2014-10-01 kl 20:46 (2014-10-01, 20:46 GMT +2) | 0

Ortler BozenI snart sju år har jag cykelpendlat till och från jobbet. Jag gillar verkligen att cykla, motionen, den friska luften och att slippa stressen i tunnelbanan. Det har varit 7 km enkel väg vilket jag tycker är precis lagom, så man inte blir så svettig att man behöver duscha och byta om när man kommer fram. Nu har dock jobbet flyttat ytterligare ca 5 km norrut vilket har fått mig att fundera lite på alternativa lösningar (cykla ombytt och duscha, åka kollektivt, flytta, byta jobb etc), men det alternativ som nu blivit verklighet är en elcykel.

En elcykel är en helt vanlig cykel, men där en elmotor lägger på extra kraft när man trampar. Motorn får var på max 250 watt (0,3 hästkrafter) och elmotorn får bara hjälpa till upp till 25 km/h. Det finns lite olika tekniska lösningar där motorn sitter i framhjulet, i bakhjulet eller i vevhuset. Jag valde en där motorn sitter i vevhuset, mest för att det verkar vara den mest robusta lösningen och att punkteringar inte blir ett stort problem.

Nu gällde bara att hitta en modell som liknade något jag skulle köpa om jag köpte en ”vanlig” cykel och samtidigt fyllde alla andra tekniska krav jag satt upp:

  • Mittmotor
  • Batteriet på ramen, inte på pakethållaren
  • Dämpad framgaffel
  • Ska se ut och kännas som en ”vanlig” cykel jag annars skulle kunna ha
  • Hydrauliska bromsar
  • Gärna navdynamo
  • Utanpåliggande växlar
  • Inte kosta (mycket) mer än 20 000 kr
  • Jag gillar att sitta ganska framåtlutad, men på en elcykel känns det inte jätteviktigt eftersom jag inte behöver ta i på samma sätt

Efter febrilt letande hittade jag Scott E-sportster 20 på Cykloteket som uppfyllde mina krav. Jag åkte och provkörde den och tyckte den var helt OK. När jag läste lite mer om motorn insåg jag dock att den hade en äldre modell som säkert skulle funka alldeles utmärkt för mig, men bara vetskapen om att det finns en nyare förbättrad version skulle kännas lite jobbig, så jag letade vidare.

En riktigt cool cykel som jag hittade var Gepida Albion 100 på Elcykelbutiken.se, men den fanns bara i Göteborg och när jag mailade och frågade om de skickar fick jag inget svar.

Nu började jag utvidga sökningen till bl a Tyskland också. Det verkar som elcykelmarknaden har exploderat de senaste åren i Tyskland, medans den fortfarande är ganska liten här i Sverige. När jag kollade hur utbudet såg ut i Tyskland motsvarade det i hög grad mina krav. Jag hamnade bl a på fahrrad.de och det visade sig att de hade en svensk sajt också, bikester.se och där fanns några intressanta modeller. Mest intressant var Ortler Bozen som var kraftigt nersatt i pris och motsvarade precis alla mina krav.

Efter en veckas beslutsångest slog jag till och beställde en, och tre dagar senare (idag) kom det gigantiska paketet till dörren med DHL. Ihopsättningen gick på ca 15 minuter och sen var det bara att pumpa däcken och provköra. Känns mycket stabilt och smidigt och imorgon blir första turen till jobbet.



En kommentar to “Elcykel”

  1. […] Under åren har vi sen haft lite mindre kreationer av lådor och så den här veckan fick John sin elcykel levererad i den största låda jag sett. Det gick ju inte att ignorera så idag har vi byggt ett […]

Kommentera