Slumpad post: 4-årskontroll
Translate! | Prenumerera! | Kontrollpanel | Logga in 
 

Nytt modem

| 2010-12-16 kl 22:56 (2010-12-16, 22:56 GMT +1) | 0

Historien fortsätter. Com hem var lite svala till mitt förslag kring att få mobilt bredband i väntan på att de får internet att funka som det ska. Istället skickade de ett nytt modem.

John kopplade in den igår (?) och det funkade automagiskt (vi har ju lite teknik ihopkopplad hit och dit och det där är Johns business). Gick finfint att jobba hemifrån idag och vi trodde nog att problemet var löst iom nytt modem. Problemet var att vi inte fått vår telefon att fungera (ip-telefoni) så ikväll ringde jag supporten.

Jag berömde ju kundtjänst ganska nyligen, ikväll måste jag säga att killen jag pratade med fick mig att känna mig som en idiot.  Först undrar jag dock om de tagit bort tjänsten att ringa upp när man ringer från mobil? Nu får ju jag betala för att ringa till dem eftersom vår telefon (abonnemang hos dem) inte funkar. Hm… Nåja, fick prata med en snäll kille på tekniksupporten som hänvisade till telefoniavdelningen och då ringde upp mig för att sen koppla mig vidare.

Tillbaka till kille nr 2. Han ledde felsökningen och jag var hans felsökarrobot. Fick lyfta och lägga på luren fem gånger, några omgångar, fick berätta hur olika lampor blinkade och det var där han lyckades (eller misslyckades). Han undrade hur olika lampor blinkade och jag berättade. Berättade bla att lampan på ethernet (lampa 2) ”vibrerade” till skillnad från de som blinkade regelbundet och de som lös regelbundet. Fick då en förklaring att det ju faktiskt var internet. (Nähä!?) Det var ju telefonin vi hade problem med. Jo, det vet jag men han frågade ju hur lamporna på modemet lös!

Nåja, efter en fabriksomstart (som han gjorde på distans) började allt funka.

Tills senare på kvällen då internet var dött, men telefonen funkade. John gjorde en fabriksomstart igen och vips fungerade det igen – både internet och telefon!

Nu har vi dock ”Request timed out” igen. Suck. Det blir nytt samtal till Com hem imorgon.



5 kommentarer to “Nytt modem”

  1. Hello skriver:

    Comhem suger! Så där hade vi det också jättejättelänge. Otrevliga på kundtjänst, okunniga (!) på kundtjänst, tekniker som kom ut och inte fattade vad de skulle kolla, ringa upp från mobil som kostar massor, den där utvärderingen som de vill att man ska svara på efter samtalet har ALDRIG satt igång (nån gång väntade jag faktiskt flera minuter (!) bara för att se), osv, osv. TILL SLUT (efter ett år eller så, alltså!) kom de på att det var signalstyrkan in i nån växelbox eller vad det hette för hela området som var för svag. Vilket var ungefär vad vi hade tipsat om att kolla hela tiden. Men det tog alltså ett år för dem att kolla det i alla fall…!

    Hoppas ni får ordning på det SNART.

  2. Sue skriver:

    Ah, kunde just tänka mig att vi inte är ensamma om strul. Suck. Ja, just ja. Ska ju ringa dem ikväll – bra påminnelse det här 🙂

  3. Sue skriver:

    Det där med utvärdering, ja den skiter jag fullkomligt i faktiskt. Har för mig att jag någon gång för 4-5 år sen orkade vänta men vad får jag för det? Ingenting. Hade mycket hellre fått en utvärdering på webben som jag kunde fylla i.

  4. Hello skriver:

    Senaste nytt hos oss:
    i tisdags upptäckte maken att på ”Min sida” fanns inte våra e-postadresser listade. Han behövde det av nån anledning och ringde comhem. Som satte dit adresserna på listorna igen. MEN samtidigt bytte de användarnamn och lösenord på alla e-postkonton. UTAN att berätta det. Så jag har varken kunnat ta emot mejl på datorn eller i fånen sedan i tisdags. Nu, när vi på många avvägar (det var ju inte så enkelt som att bara berätta det i telefonen…) fått rätt uppgifter och kommer åt mejlen igen, då visar det sig att allt som har kommit mellan 14/12 kl 00.00 och idag är borta! Tjoho för comhem. Igen. 🙁

  5. Sue skriver:

    WHAT?!!! Sånt får ju bara inte hända. Man undrar ju vad de har pysslat med… 😯

Kommentera